هر وسیله نقلیه ای از یک سیستم ترمز کامل برخوردار می باشد. امروزه این سیستم از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا امنیت اتومبیل و سرنشینان وابسته به این مورد می باشد. بنابراین خودروسازان باید تمرکز بیشتری بر روی ساخت این سیستم ترمزی داشته باشند. در عین حال، لازم است بدانید که شما با سیستم های ترمز متنوعی روبرو هستید که می توانند برای شما امنیت لازم را به همراه داشته باشند. بنابراین در میان تمامی سیستم هایی که در هر خودرو می باشد، سیستم ترمز خودرو، یک آپشن فوق العاده مهم محسوب می گردد. آیسوتک به منظور آشنایی با نحوه عملکرد سیستم ترمز خودرو، در نظر دارد توضیحاتی را ارائه دهد، بنابراین با ما همراه باشید.

نوع عملکرد سیستم ترمز خودرو

در واقع سیستم ترمز خودرو با اراده راننده فعال می شود. زمانی که راننده پای خود را بر روی پدال ترمز فشار می دهد، در ناحیه چرخ ها یک اصطکاکی به وجود می آید. به این ترتیب، سرعت ماشین کم خواهد شد و نهایتا شاهد توقف کامل خودرو می باشید. سیستم ترمزی که از آن نام می بریم مابین لنت ترمز و همینطور دیسک چرخ، اصطکاکی را ایجاد می کند و به این ترتیب یک شتاب منفی شکل می گیرد. در آخر، یا سرعت بسیار کم می شود و یا این که خودرو کاملا متوقف خواهد شد.

در حال حاضر، کمی کارکرد این سیستم ها متفاوت تر شدند و می توانند در کنار کم شدن سرعت خودرو، در هندلینگ آن نیز نقش مهمی داشته باشند. پس در جاده های لغزنده و وحشتناک، همچنین در شرایطی که جاده دارای پیچ خطرناک می باشد، این ویژگی به کمک راننده خواهد آمد و از وقوع اتفاقات ناگوار نیز جلوگیری می نماید. سیستم ترمز به طور کلی بر اساس قواعد دینامیکی و اصطکاک کار می کند و سیستم های ترمز بر اساس روغنی که داخل آن ها می ریزند، عمل می کنند. بنابراین می توانید با فشردن پا بر روی پدال ترمز، از روغن و مایعات، همچنین خاصیت عدم تراکمی که دارا می باشند، جهت کم نمودن سرعت و ایجاد اصطکاک در چرخ های خودرو بهره ببرید.

انواع سیستم ترمز خودرو

جالب است بدانید که ترمزها هم انواع و اقسام گوناگونی دارا می باشند. البته با توجه به پیشرفتی که در صنعت خودروسازی شاهد هستیم، سالانه سیستم های ترمز به روزتر و بهتری رونمایی می شود. حتی گاهی مشاهده شده است که از چند نوع سیستم ترمز به صورت ترکیبی در ساختار یک خودرو استفاده کردند. اما به صورت کلی در حال حاضر، سیستم های ترمز خودرو به صورت ذیل می باشند و عبارتند از:

  • ترمز مکانیکی

این سیستم ترمز را همانطور که از نامش می توان متوجه شد، به شکل مکانیکی و قدیمی کار می کند. نحوه کارکرد این سیستم ترمز به این صورت است که نیروی ترمز از مسیر قطعات مکانیکی موجود به چرخ های خودرو وارد می شود. البته نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید، این است که امروزه این سیستم ترمزی آن چنان طرفداری ندارد و بیشتر می توانید این نوع ترمز را در خودروهای قدیمی مشاهده نمایید. همچنین از کارکرد مناسبی هم برخوردار نیستند. لنت ترمز در این سیستم نقش مستقیمی دارا می باشد.

  • سیستم ترمز هیدرولیکی

رایج ترین ترمزی که می توانید در اتومبیل ها مشاهده کنید، همین سیستم ترمز هیدرولیکی می باشد. شما می توانید با ایجاد فشار بر روی پدال ترمز، شاهد انتقال روغن موتور به پیستون مستقر در چرخ ها باشید. در این صورت، دقیقا در همانجا اصطکاکی که باید، تولید می شود. در این سیستم ترمزی هم از لنت ترمز باید استفاده شود و کارکرد مهمی دارا می باشد.

در کنار سیستم های ترمز فوق، می توانیم به سایر سیستم ترمز اشاره کنیم که شامل ترمز هوایی یا پنوماتیکی، ترمز خلا، ترمزهای مغناطیسی و همینطور ترمز الکتریکی می شود. هریک از این سیستم ترمزها در خودروی خاصی به کار گرفته می شود. به عنوان مثال ترمز الکتریکی در خودروهای برقی مورد استفاده می باشد و یا ترمز خلا معمولا در قطارها استفاده می گردد.

بخش های مختلف سیستم ترمز

هر سیستم ترمزی که از آن صحبت می کنیم، از بخش های متفاوتی تشکیل شده است. تمامی این اجزا با کنار هم قرار گرفتن موجب می شوند تا سرعت خودرو کاهش پیدا کند و یا این که به طور کامل شاهد توقف خودرو باشید. در تقسیم بندی اصلی، می توانیم سیستم ترمز هر خودرویی را به دو دسته سیلندر اصلی که همان پمپ زیر پدال ترمز است و مکانیسم های مرتبط با ترمز دیسکی و یا کاسه ای در چرخ ها بدانیم. اما می توانیم به صورت جزیی و ریز به بیان بخش های مختلف سیستم ترمز خودرو شویم که البته گزینه های بسیاری را شامل می شود. اما مهم ترین بخش های این سیستم ترمز خودرو توسط آیسوتک به این صورت بیان می گردد:

  1. پدال مخصوص ترمز
  2. بوستر ترمز
  3. سیلندر اصلی ترمز
  4. لنت ترمز
  5. دیسک
  6. ترمز دستی
  7. کلید چراغ ترمز

این موارد تنها نمونه هایی از اجزای گوناگون سیستم ترمز می باشند و باید بدانید که اجزای کلی تشکیل دهنده این سیستم بسیار زیاد هستند. تمامی این موارد با همکاری یکدیگر می توانند یک ترمز و ایست خوب خودرو را در بر داشته باشند.

پرطرفدارترین نوع ترمز از دید خودروسازان

بیشتر خودروسازانی که در این حیطه فعالیت دارند، ترجیح می دهند تا از ترمزهای دیسکی در چرخ ها بهره ببرند. این مدل ابتدا در خودروهای سبک مورد استفاده قرار می گرفت و تنها روی چرخ های جلو نصب می شد. اما در حال حاضر استفاده از این نوع ترمزهای دیسکی افزایش پیدا کرده است و بر روی هر چهار تا چرخ استفاده می شود. این نوع ترمز مزایای بسیاری دارد که در این میان می توانیم به مواردی همچون: صدای کمتر، ساییدگی مساوی در هر لنت، شتاب منفی بیشتر، کیفیت بالاتر و جذب گرمای کمتر نیز اشاره کنیم.

البته معایبی هم دارا می باشد که شامل حساسیت بالا در برابر رطوبت و گرد و غبار است. همچنین این نوع ترمزها قیمت بالاتری دارند و برای ترمز نیز باید نیروی بیشتری را صرف نمود. به این ترتیب، می توانید با توجه به مشخصات و موارد فوق، به راحتی انتخاب خوبی داشته باشید.